#685 3 minuten
Vraag

Mag je een navelpiercing dragen?

Ik ben een bekeerde zuster en had al een navelpiercing voordat ik me bekeerde. Nu vind ik verschillende antwoorden online en vraag ik me af: mag ik als moslima een navelpiercing dragen? Het gaatje is er al. Hetzelfde vraag ik me af voor een piercing boven in mijn oor.

Voor vrouwen

Antwoord: Er is een algemene overeenstemming onder geleerden dat het dragen van oorbellen is toegestaan. Dit standpunt wordt gedeeld door de vier soennitische rechtsscholen.[1]   Gebaseerd hierop, is een breed gedragen mening onder de meerderheid van de geleerden dat het dragen van een piercing voor een vrouw toelaatbaar kan zijn, ongeacht het moment van plaatsing. Echter, er zijn twee belangrijke voorwaarden verbonden[2]:

  1. De vrouw dient deze versieringen niet te tonen aan niet-mahrams, maar enkel aan haar man of aan mahrams die bepaalde delen van het lichaam mogen zien. Echter, haar man heeft het recht om naar het gehele lichaam van zijn vrouw te kijken en vice versa.
  2. Het dragen van deze versieringen mag geen imitatie zijn van onzedelijke vrouwen. Als een navelpiercing gebruikelijk is onder vrouwen in een bepaalde gemeenschap, is er niets mis mee. Maar als het bekend staat als een kenmerk van onzedelijke vrouwen, is het overnemen van deze gewoonte niet toegestaan omdat dit imitatie zou zijn, en het imiteren van onzedelijke vrouwen is verboden.

Bij het overwegen van body piercings, zijn er enkele bijkomende factoren waar de regels iets gecompliceerder worden:

  1. Wanneer het zetten van een piercing resulteert in het onthullen van de awrah aan vreemden of niet-mahrams, wordt dit beschouwd als een haram handeling. Het onheil in het onthullen van de awrah is ernstiger dan het mogelijke voordeel van het dragen van sieraden.
  2. Als de piercing schadelijk is voor de gezondheid, op korte of lange termijn, wordt het als haraam beschouwd en is het niet toegestaan op enig deel van het lichaam.
  3. Evenzo, als het piercen van een specifiek lichaamsdeel een gewoonte is van onzedelijke vrouwen, is het niet toegestaan om dit na te bootsen.

Voor mannen

Voor mannen is het zetten van piercings haram, omdat dit wordt gezien als een imitatie van vrouwen. Zoals Ibn Abidin aangeeft: “Het piercen van het oor om oorbellen te dragen, is een versiering voor vrouwen en is niet toegestaan voor mannen.”[3]

[1] Sharh al-Zurqani ‘ala Mukhtasar Khalil (4/374); Tabyin al-Haqa’iq door al-Zaila’i (6/227), al-Fatawa al-Hindiyya (6/445); Asna al-Matalib door Zakariya al-Ansari met Hashiya al-Ramli al-Kabir (4/165), Tuhfat al-Muhtaj door al-Haytami met Hashiya al-Shirwani (9/195); Al-Iqna’ door al-Hajawi (1/22), Kashaf al-Qina’ door al-Buhuti (1/81).

[2] Voor een jongen is niet toegestaan en dit is de mening van de meerderheid van de geleerden; omdat het een verwonding is waarvoor geen behoefte is, en er is geen religieus noch werelds voordeel in. Zie: “Al-Durr al-Mukhtar” door Al-Haskafi (6/420), “Al-Bahr al-Ra’iq” door Ibn Nujaym (8/232), “Nihayat al-Muhtaj” door Al-Ramli (8/33), “I’anat al-Talibin” door Al-Dimyati (4/199), “Tuhfat al-Mawdud bi Ahkam al-Mawlud” door Ibn al-Qayyim (p. 210), “Al-Furu” door Mohammed bin Muflih (1/158

[3] Radd al-Muhtaar, 6/420)

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Vond je dit antwoord nuttig?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
To top