al-waqt al-daruri kan verwijzen naar tijden waarin het uitstellen van gebeden wordt toegestaan, zoals bijvoorbeeld wanneer iemand zich in een situatie bevindt waarin het niet veilig of onmogelijk is om op tijd te bidden, zoals wanneer iemand zich in een noodsituatie bevindt waarbij het leven in gevaar is. In dergelijke situaties, is het toegestaan om het gebed uit te stellen totdat de situatie veilig is of het gebed op een later moment kan worden verricht.
Dhuhr: De Daruri tijd van Dhuhr strekt zich uit vanaf de tijd dat iemands schaduw even lang is als zijn lengte (plus de middagschaduw) tot zonsondergang.
‘Asr: De Daruri tijd van ‘Asr strekt zich uit vanaf de tijd dat de zon voor het eerst een geel licht begint te geven op de muren en de grond tot zonsondergang.[1]
Maghrib: De Daruri tijd van Maghrib begint zodra zijn Ikhtiyari tijd eindigt en duurt tot de ware dageraad (d.iman.z. de tijd van Subh). Met andere woorden, de Daruri tijd van Maghrib begint zodra de tijd die iemand nodig heeft om aan de voorwaarden van het gebed te voldoen (en het te bidden) voorbij is.
‘Isha’: De Daruri tijd van ‘Isha’ duurt vanaf het begin van het tweede derde deel van de nacht tot de echte dageraad.*
[* NB: Maghrib en ‘Isha’ delen een Daruri tijd – de tijd vanaf het begin van het tweede derde deel van de nacht tot de ware dageraad (d.iman.z. het begin van de tijd van Subh)].
Subh: De Daruri tijd van Subh is vanaf het tijdstip van isfar tot zonsopgang (volgens de opvatting dat Subh een Daruri tijd heeft).
[1] Dhuhr en ‘Asr delen een Daruri tijd – de tijd vanaf het moment dat de zon voor het eerst een geel licht over de grond begint te werpen tot zonsondergang