#377 3 minuten
Vraag

Wat zijn de excuses waarmee iemand zijn gebed kan uitstellen tot de Daruri-tijd zonder te zondigen? [maliki]  

Er zijn tien excuses voor het uitstellen van het gebed tot de Daruri tijd:

  1. Ongeloof. Wanneer een ongelovige tijdens de Daruri-tijd moslim wordt, begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten.
  2. De kindertijd. Wanneer een kind in de Daruri-tijd de puberteit bereikt, begaat hij geen zonde door binnen die tijd zijn gebed te verrichten.

[NB: Zelfs als het kind het gebed al tijdens de Ikhtiyari-tijd had gebeden voordat het de puberteit bereikte, zou het verplicht zijn het opnieuw te bidden als hij de puberteit bereikte voordat de Daruri-tijd van dat gebed was afgelopen. Dit komt doordat het gebed voor een kind niet verplicht is, zodat het verrichten van een verplicht gebed voor hem hetzelfde is als het verrichten van een vrijwillig gebed en dit voldoet niet aan de verplichting].

  1. Krankzinnigheid. Wanneer iemand herstelt van een vlaag van krankzinnigheid gedurende de Daruri-tijd, begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten.
  2. Bewusteloosheid. Wanneer iemand weer bij bewustzijn komt of uit een coma ontwaakt gedurende de Daruri-tijd, begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten.
  3. Bedwelming door iets wettigs. Wanneer iemand tijdens de Daruri-tijd weer bij zinnen komt na een dronkenschap veroorzaakt door het drinken (of eten) van iets wat voor hem geoorloofd is – zoals melk die zonder dat hij het weet alcohol bevat – dan begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten. Als hij bedwelmd was geraakt door het drinken (of eten) van iets dat voor hem verboden is – zoals wijn – dan begaat hij wel een zonde door zijn gebed uit te stellen tot de Daruri-tijd.
  4. Menstruatie. Wanneer de menstruatieperiode van een vrouw eindigt tijdens de Daruri-tijd, begaat zij geen zonde door haar gebed binnen die tijd te verrichten.
  5. Lochia. Wanneer de postnatale bloeding van een vrouw eindigt tijdens de Daruri tijd, begaat zij geen zonde door haar gebed binnen die tijd te verrichten.
  6. Een gebrek aan datgene waarmee men zich ritueel kan reinigen (d.iman.z. zuiver water of zuivere aarde). Als iemand pas na het ingaan van de Daruri-tijd een voldoende hoeveelheid zuiver water vindt waarmee hij wudu’ kan verrichten of de zuivere aarde die nodig is voor het verrichten van tayammum, dan begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten.
  7. Slaap. Als iemand wakker wordt in de Daruri-tijd, nadat hij de Ikhtiyari-tijd heeft doorgeslapen, begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten. Het is toegestaan voor een persoon om te gaan slapen voordat de tijd van het gebed is aangebroken, zelfs als hij weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dat hij tijdens de tijd van dat gebed wakker zal worden. Nadat de tijd van het gebed is ingegaan, is het echter verboden voor hem om te gaan slapen voordat hij dat gebed bidt, als hij denkt dat het een mogelijkheid is dat hij pas aan het einde van de Daruri tijd wakker zal worden.
  8. Vergeetachtigheid. Als iemand vergeet te bidden en zich dan tijdens de Daruri-tijd herinnert, dan begaat hij geen zonde door zijn gebed binnen die tijd te verrichten.
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Vond je dit antwoord nuttig?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
To top