Imam Ibn al-Qayyim, moge Allah hem genadig zijn, zei: “Ihsan heeft drie niveaus:
- De eerste graad: Ihsan in intentie, d.w.z. het zuiveren en reinigen van de intentie. De Muhsin moet een duidelijke intentie hebben en vastberaden zijn om het goede te doen omwille van de Almachtige Allah.
- De tweede graad: Ihsan in conditie, d.w.z. in een toestand verkeren om Muhsin te zijn. Muhsin blijven tegenover Almachtige Allah en tegenover mensen ondanks de omstandigheden.
- De derde graad: Ihsan in de tijd, d.w.z. een Muhsin blijven ondanks het verstrijken van de tijd. Nooit de toewijding in de aanbidding opgeven en vastberadenheid verliezen.
Uw intentie moet zuiver zijn en toegewijd aan de Almachtige Allah en aan niemand anders. De hoogste Ihsan is alleen gerelateerd aan Allah, want Ihsan is een eigenschap van Hem, want slechtheid, die in tegenspraak is met Ihsan, is een gevolg van onvermogen en onbekwaamheid, en beide omschrijvingen kunnen nooit gerelateerd worden aan de Schepper.